כיצד ניתן למנוע עששת

עששת

עששת ממה זה נוצר ואיך מטפלים?

עששת בשיניים מגיע במשמעותית לאזורים הנגועים בריקבון על גבי השיניים אשר מתפתחים לנקבים זעירים או חורים. עששת בשיניים המכונה גם ריקבון השן, הינה תוצאה של שילוב מספר גורמים וביניהם. עששת בשיניים מתרחשת כאשר גורמים מסוימים תורמים לפירוק אמייל השן. הסיבה העיקרית היא צריכה מופרזת של מזונות ומשקאות ממותקים ועמילניים (סוכרים). כאשר חומרים אלו מקיימים אינטראקציה עם חיידקים בפה, הם מייצרים חומצות שתוקפות את אמייל השן. היגיינת פה לקויה, הרגלי צחצוח שימוש בחוט דנטלי לקויים, וביקורים נדירים אצל רופאי השיניים או שיננית גם מגבירים את הסיכון לעששת. בנוסף מצבים רפואיים מסוימים, יובש בפה ונטייה גנטית יכולים גם לתרום להתפתחות של חללים בשן. תחזוקת ניקיון לקויה של השיניים, אכילת ממתקים וחטיפים ושתיית משקאות המכילים סוכר, במידה ועששת אינה מטופלת, החורים הולכים וגדלים עד כדי גרימת כאבי שיניים חמורים, דלקות, אובדן שיניים וסבוכים אחרים. ידוע כי ביקור שגרתי אצל רופא שיניים או שיננית, צחצוח שיניים קפדני  ושימוש בחוט דנטלי על בסיס קבוע הם הבסיס הטוב ביותר למניעת עששת בשיניים וריקבון.

כיצד ניתן למנוע עששת

1. רגישות שיניים

כאשר אמייל השן נשחק, השכבה הבסיסית הנקראת דנטין נחשפת, וכתוצאה מכך רגישות השיניים. זה יכול לגרום לאי נוחות וכאב בעת צריכת מזון ומשקאות חמים, קרים או מתוקים.

2. כאבי שיניים וזיהומים

אם עששת מתקדמת, היא יכולה להגיע לשכבה הפנימית ביותר של השן, הנקראת עיסת, המכילה עצבים וכלי דם. זה יכול להוביל לכאבי שיניים חמורים ועלול לגרום לזיהומים דנטליים או אבצסים.

3. אובדן שיניים

עששת מתקדמת שפגעה רבות במבנה השן עלולה לחייב עקירה או טיפול שורש, מה שיוביל לאובדן שיניים.

4. השפעה על הבריאות הכללית

בריאות פה לקויה, כולל עששת לא מטופלת, נקשרה למצבים בריאותיים מערכתיים שונים כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת וזיהומים בדרכי הנשימה. שמירה על בריאות הפה טובה חיונית לרווחה הכללית.

טיפים מובילים למניעת עששת בשיניים.

עששת היא בעיה דנטלית שכיחה להוביל לחורים, כאבים ובעיות אחרות בבריאות הפה. החדשות הטובות למניה רבה עם היגיינת פה נכונה וכמה התאמות פשוטות באורח החיים. הנה כמה טיפים חיוניים שיעזרו לך לשמור על חיוך בריא ונטול חללים. ניתן למנוע אותה בכמה דרכים.

1 צחצוח פעמיים ביום

צחצחו את השיניים ביסודיות עם משחת שיש בה פלואוריד לפחות פעמיים ביום בבוקר ובלילה. שימו לב לכל משטחי השיניים, כולל המשטחים החיצוניים, הפנימיים והלעיסה. צחצוח יסודי ותקים לפי הדרכה של שיננית מסיר פלאק, חוט דביק של חיידקים, שהוא הגורם העיקרי לעששת.

2 חוט דנטלי לאחר כל ארוחה

שימוש בחוט דנטלי יומי לאחר כל ארוחה הוא חיוני להסרת רובד וחלקיק מזון בין השיניים ולאורך קו החניכיים. היו עדינים ויסודיים בזמן שימוש בחוט דנטלי כדי שתגיעו לכל הרווחים הצרים שמברשת שיניים לא להגיע אליהם.

3 הגבל מזונות ממותקים וחומציים

מזונות ממותקים וחומציים יכולים לתרום לעששת. הגל את הצריכה של חטיפים מתוקים, משקאות מוגזים, סוכריות ומשקאות חומציים כמו מיצי הדרים. כאשר אתה כן אוכל אותם, נסה לשטוף את הפה במים לאחר שיגיע והמתן לפחות 30 דקות לפני הצחצוח כדי לאפשר לרוק שלך לנטרל את החומציות.

4 בחרו מזונות מתנות לשיניים

שלבו בתזונה שלכם מזונות מתנות לשיניים, כמו פירות טריים, ירקות, מוצרי חלב. מזונות אלו עשירים בחומרים מזינים חיוניים המקדמים שיניים וחניכיים חזקות.

 5 שתו הרבה מים

מים חיונים לא רק לבריאות הכללית שלכם אלא גם לבריאות הפה שלכם. שתיית מים מסייעת לשטוף חלקיקי מזון, ממריצה ייצור רוק ומונעת יובש בפה, שעלול לגרום לעששת.

6 בקר את רופא השיניים או שיננית

בדיקות שיניים אצל רופא שיניים או שיננית לפחות כל חצי שנה יעכל אל שיניים בריאות. סדירות חיוניות לאור וטיפול בעששת תוך כדי המוקדמים. ביקור אצל שיננית יכול ניקוי מקצועי, קבל הדרכה אל צחצוח תקין כוללת הדרכה על אביזרים דנטליים יכול גם להעריך את בריאות הפה שלך ולספק ייעוץ אישי למניעת עששת.

7 שקול חומרי איטום דנטליים

מומלץ על טיפול איטום חריצים דנטליים הם מצפים ומגנים המוחלים על משטחי של השיניים האחוריות שלך. הם פועלים כמחסום נגד חיידקים וחלקיקי מזון, מפחית את הסיכון לחורים באזורים פגועים אלה.

8 השתמש במוצרי פלואוריד

פלואוריד הוא מינרל שמחזק את אמייל השן ומעשה אותה לעמידה יותר בפני עששת. השתמש במשחת שיניים פלואוריד, מי פה ושקול לשאול את רופא השיניים שלך לגבי טיפולי פלואוריד מקצועיים. זכרו, מניעה תמיד עדיפה על טיפול בכל הנוגע לששת. על ידי הקפדה על טיפים אלה ושמירה על נהלי היגיינת פה טובים, תוכל ליהנות מחיוך בריא ונטול חללים במשך שנים רבות.

shutterstock 2046363785
דילוג לתוכן